Sabine Kuehnle
Listening to Mnemosyne

Listening to Mnemosyne, 2018
two canvasses, 212 x 265 cm and 175 x 212 cm, carbon pigment, leaves, tree needles, two ears of bronze, charred pieces of wood, marine snails
dimensions variable

The installation Listening to Mnemosyne takes as its theme our existential memory. Inspired by Hölderlin’s “reminding” verse, in this work I trace the being of Mnemosyne, the Goddess of Memory and the mother of the Muses. The canvases, a major element, lay for months on a forest floor in Swabia, a region with which Hölderlin was intimately familiar. Weather and animals that inhabit the forest “process” the canvasses and leave their traces behind. The ears cast in bronze allude to the “inner dialog with someone who is invisible to us”, through which subconscious things and potential reach our consciousness.

Neuer Kunstverein Aschaffenburg

Listening to Mnemosyne
Listening to Mnemosyne
Listening to Mnemosyne
Listening to Mnemosyne

Die Installation Listening to Mnemosyne thematisiert unser existenzielles Erinnern. Inspiriert von Hölderlins „erinnerndem“ Dichten, spüre ich dem Wesen von Mnemosyne, der Göttin des Gedächtnisses und Mutter der Musen, in dieser Arbeit nach. Die Leinwände, ein zentrales Element, lagen monatelang auf einem Waldboden im Schwäbischen, in einer Region, mit der auch Hölderlin vertraut war. Witterung und im Wald lebende Tiere „bearbeiteten“ die Leinwände und hinterließen ihre Spuren. Die in Bronze gegossenen Ohren spielen auf den inneren Dialog „mit einem, der unsichtbar ist“ an, über den unbewusste Dinge und Potenzielles ins Bewusstsein gelangen.

Listening to Mnemosyne

Photos: Katrin Schilling

work in progress:

Listening to Mnemosyne, work in progress
Listening to Mnemosyne, work in progress

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